keskiviikko 2. helmikuuta 2011

Malesia - Langkawi

Langkawiin pääsimme matkaamalla taas bussilla kuutisen tuntia Lumutista Alor Setariin. Onnnnneksi Malesiassa pitkänmatkanbussit ovat oikeasti mukavia matkustaa! Tai ainakin meillä oli joka kerta mukavat, tilavat istuimet niin, että tuo lähes 190cm pitkä kaverikin mahtui niihin oikein mukavasti + mahtavat ilmastoinnit. Ihan ensimmäisessä bussissa, jolla tulimma lentokentältä KL:än, oli niinkin hyvä ilmastointi että palelimmne. Jep. Ei ihan odotettu sitä tunnetta ensimmäisenä kohtaavamme Malesiassa! No onneksi se oli vain bussissa.. Bussien mukavuuden lisäksi ne ovat eritttäin edullisia! Matkat tietysti kestää, mutta meitä se ei suuremmin kyllä haitannut - taas oli luettavaa ja naposteltavaa mukana.

Alor setarin bussiasemalta otimme taksin satamaan minne oli about 12km. Sieltä ostimme sitten lauttalipun Langkawille, ja lautalla kesti seilata 1½-2h. Matkan aikana pyöri kuitenkin joku loistava Rambo 80-luvulta ja VHS:ltä, joten virikkeitäkin oli :D Matkojen pituuden vuoksi olimme taas melko myöhään perillä - mutta tällä kertaa todella fiinissä hotellissa. Kun olimme saaneet kamat hotellin ja vähän siistiydytty matkasta, päätimme käydä syömässä viereisessä kiinalaisessa. Pöytämme yläpuolella olikin sitten yllä olevan kuvan kaltaisia ystäviämme gekkoja aterioimassa omaa illallistaan - yöperhosia.  :)

Seuraavana aamuna (jouluaatto) aurinko paistoi todella kuumasti, ja päätimme vuokrata taas skootterin ja lähteä kiertelemään saarta. Langkawi on hieman suurempi kuin Pangkor - pelkästään saaren toiseen päähän kesti ajaa yhtä kauan kuin koko Pangkorin ympäri :D Halusimme mennä katsomaan vesiputousta ja lähteitä nimeltä Seven wells. Jotta pääsi näkemään nuo lähteet, piti kiivetä ylös tukalan kuumassa ilmassa yli 600 porrasta. Kiipeäminen teki todella tiukkaa viimeisillä askelmilla, mutta ylös pääsy oli ehdottomasti vähintäänkin sen arvoista. Matkalla näimme taas apinoita, joista kingi oli pöllinyt joltain/jostain jäätelön ja ahmi sitä muiden kateellisten katseiden alla. Ylhäällä maisemat olivat mitä uskomattomimmat - lähteet, viidakkoa, meri.. kaikki samassa paketissa! Oli todella upeaa..
Nämä kuvat portaiden alkupäästä pääsevälle upealle vesiputoukselle, jonka vesi oli älyttömän kirkasta ja ihanan viileää.

Lähteet olivat luonnon muokatessa niistä ihania pyöreitä altaita, jonka seinämät olivat täysin sileät. Vesi oli jopa muovannut kallioon liukumäen tyylisen kohdan, josta lapset innoissaan laskivat - itse en USKALTANUT :D Vesi virtasi siinä sen verran kovaa että aloin jänistää.. hihii. Tuolla oltaisiin viihdytty kauemminkin, mutta nälkä vei voiton ja pakko oli lähteä etsimään ravintelia.

Syömään pääsimme - mutta ei ihan ilman konflikteja. Skootterilla oltiin päristelty menemään jo hyvän aikaa, ja bensamittarikin näytti vielä bensiiniä olevan jäljellä hyvän matkaa. Yht'äkkiä skobe alkoi kuitenkin tekemään hyytymisen merkkejä, ja päätettiin jäädä sen kanssa viereiselle "snägärille" jossa myytiin paikallisia sapuskoja. Myyjät eivät puhuneet sanaakaan englantia, mutta hyvällä elekielellä näytiime että skobe ei toimi ja tarvittais puhelinta lainaan. Ystävällisesti lainasivat heti, ja kiitokseksi ostimme heiltä jotain syötävää, josta mun annos ei ollut oikein onnistunut: erilaisia hedelmiä ja juureksia erittäin tulisen ja ?suolaisen? suklaakastikkeen peitteleminä :D Nooo, skobevuokraamosta tuli poika ja katsoi tankkiin ja nauroi: "It's emptyyy!" Aaha, okei, kiva! :D No selitettiin että mittari on rikki, ja se antoi meille oman skobensa jolla tuli, ja matka jatkui taas hyvillä mielin.

Seuraavana päivänä lähdimme koko päivän snorklaus ja sukellus reissulle Pulau Payar nimiselle saarelle, joka on yksi Langkawin 99:stä saaresta. Saarella ei ole muuta kuin tuo alue mistä pääsee snorklaamaan, terassi laiturin yhteydessä missä söimme retkeen sisältyvän lounaan sekä wc- ja suihkutilat. Saari kokonaisuudessaan on luonnonsuojelu aluetta, eli mitään ei saanut vahingoittaa eikä viedä mukanaan - edes hiekkaa.  Näkymät vedessä olivat täysin USKOMATTOMAT. Vesi oli siis niin älyttömän kirkasta ja kaloja oli todella vaikka minkä laisia sekä värikkäitä koralleja. En olisi ikinä uskonut että snorklatessa voi nähdä noin paljon ihmeellisiä asioita (nimimerk. ensi kertaa snorklaamassa).
 Vesi oli erittäin lämmintä, +31 celsiusta! Tämä oli vain huono koralleille, jotka kärsivät todella pienistäkin lämpötilan muutoksista. Olisin halunnut ostaa vedenalaisen kameran, mutta kaikki olivat jo menneet mitä matkanjärjestäjät kaupittelivat :(

Reissu saarelle oli aivan mieletön, vaikka olimmekin koko retken erillämme kun minä vain snorklailin ja tuo toinen oli laitesukeltamassa. Höh.

Viimeiset päivät köllöteltiin vain rannalla ja fiilisteltiin lämpöä ja aurinkoa mitä riitti Langkawilla ollessa joka päivä! Johtuukohan sitten siitä että Langkawi on Thaimaan ja Malesian rajalla, korkeammalla kuin KL jossa oli pilvistä ja sateita lähes joka päivä.
Langkawi ( suomeksi ruskea kotka) on saari jossa pääsee kokemaan todella paljon. Se on selvästi turistikohde, jossa ei voinut olla törmäämättä suomalaisiin, joita saarella oli kuin Teneriffalla konsanaan. Se oli suuri yllätys, mutta ei tietenkään haitannut menoa. Saari on verovapaata aluetta, mikä näkyy myös paikallisten lomailuna ja järjettöminä ostosmäärinä :D Mielestäni saarella ei kuitenkaan ollut erityisen halpaa muihin paikkoihin verrattuna, tai sitten en osannut löytää niitä paikkoja. Kuitenkin reilusti halvempaa kuin Suomessa. Saarella ei myöskään pahemmin tingitty esim takseissa. Piti vielä tuosta jotain kirjoittaa, mutta nyt en kyllä muista mitä se oli.. Ensi kerralla sitten sitä ostospostausta + pikkuisen tarinaa tulomatkasta Langkawista KL:ään :)

PS. Kuvathan saa sitten klikattua isommiksi ;)